Rindu itu Datang Lagi..

Cinta pertamaku mengetuk lagi. Aduu memang tak tidur malam dibuatnya. Dah 3 malam macam ni apa kes? Malam ni pun takleh tidur jugak sampai akhirnya aku pun bangun dan buka pc. Ni semua gara-gara dok menyapu laman petang jumaat lepas la ni. Arghhh tensi betol!

Kisah cinta pertama yang hadir sejak bertahun-tahun yang lalu. Kisah cinta pertama yang tak pernah luput dari ingatan, yang tak pernah lekang dari hati. Sapa yang kenal aku sure boleh teka apa yang aku tengah fikir just by reading the above paragraph. Kalau hebat lagi, dari title pun dah dapat agak. Kalau takleh teka tu maknanya tak betul-betul kenal lagi la tuh..huhuhu. Penangan cinta pertama ni memang pahit!

Bila teringat, mesti akan rasa rindu yang amat sangat. Dan semestinya jiwa dan fikiran aku ni akan melayang balik ke zaman internship aka engineering industrial training aka latihan industri pada april-jun 2007. Bila rasa rindu tu datang, jiwa pun akan rasa bagai ditekan-tekan.. Ya Allah, rindunya waktu tu..rindu sangat-sangat!! Sekarang ni boleh tengok dari jauh je. Tu pun kalau nampak.

Inilah cinta hati yang dimaksudkan. Quite an obsession jugak la kan kalau dah sampai takleh tidur malam bila teringatkan mende alah ni. Rasanya sejak mumayyiz kot dah jatuh cinta dengan aircraft ni. Boeing 747-400. Dah tu nak wat camne, dalam rumah pun penuh dengan model 747. Blame my dad. Hahaha. I’ve travelled in its cockpit ever since i can remember, and it fills me with awe everytime it takes off and lands, even as it is taxiing. It is huge and takes a lot of space on the runway, and its curves are all at the right places. Unlike the A380 which is to me, not at all sexy. too big! i can actually sit down and look at it for hours, and hours, and hours, and hours, without getting bored. well i actually did that setiap pagi dan petang waktu eit. Huhuhu.

Bila lalu kat Jalan Lapangan Terbang Subang tu, musti akan pandang kiri dan kanan, Hangar 1 kat sebelah kiri. Hangar 2,3 dan 4 kat sebelah kanan. Hangar 5 kat KLIA. Hangar 1 repair aircraft kecik je macam Fokker 50 tu. Owh ingat lagi. Pastu akan mengeluh perlahan, sambil fikir dalam hati;

“Ya Allah, betulkah pilihanku ini? Bagilah aku ketenangan..” Kadang-kadang pulak fikir, “Haih, agak-agak ada chan lagi ke nak datang sini?” dan bermacam-macam fikiran lagi.


Ni tengah timbang kapal terbang. 747 la ni. Huhu 2 days after my 23rd birthday. Memang excited. So macam ni la rupa orang timbang kapal terbang. Letak mesin timbang tu bawah setiap tayar. Kalau tak silap berat 747 tu lebih kurang 400 tan. Tak ingat la berapa, malas pulak nak belek eit report. Cane letak mesin timbang tu bawah tayar ek? Takkan la angkat tayar tu seketul-seketul naik atas penimbang? Macam tak logik je, kan berat. Well, mesin penimbang tu disusun kat belakang setiap tayar, waktu ni kapal terbang tu kena dok depan sikit la. So bila dah siap susun alat penimbang tu seme, baru la ada kereta tu tolak kapal ni naik atas penimbang. Ha gitu. Tayar-tayar yang nampak dalam gambar ni, yang ada err 2, 4, 6, 8, 12 ni adalah main landing gears, maksudnya tayar belakang la. Kat depan tu ada 2 lagi tayar nama dia nose landing gears sebab dia dok bawah aircraft nose. So seme skali ada 16 tayar.


Ni pulak time buat fastener mapping. Haha orang-orang kat depan tu konon tengah ukur jarak antara fastener (macam paku la gitu) pakai pembaris pastu nak tulis. Mana ada orang buat map pakai tulis jarak je. Lagipun permukaan yang curvy macam tu mana nak dapat accurate reading pakai pembaris keras? So kebetulan aku bawa kertas kosong dan pensel, dengan ‘ala2 shinichi’nya (ewah!) gi kat aircraft tu (of kos la lepas diorang dah give up sebab banyak sangat nak kena ukur), letak kertas kat dinding aircraft tu pastu tekap je dengan pensel. Dapat la map fasteners tu sume kan. So balik ofis bule la ukur betul-betul jarak antara fastener. Lagi senang dari nak ukur seketul-seketul kat atas tangga tu. Takkan la nak dok berjam-jam mencangkung kat situ plak.

Kalau orang-orang yang kerja kat Kompleks A tu baca entry ni musti fikir, apa la budak ni syok sangat nak datang sini, aku dah naik bosan. Well, who cares kan. You might have worked there like forever, but I had only 3 months. So yes, I have had a very fulfilling 3 months there, 3 months je. Tak puas lagi. And I still miss the place, I miss seeing aircraft everyday, and I miss doing what I had done there. So even though I have moved on in my life, got married and have children, that part of my life is one that I want to cherish and miss until the end of my life. Bahkan kalau boleh masuk sesuka hati memang nak pergi lagi kat hangar tu. I love aircraft and I love learning about aircraft and airline operations.

Sekian, terima kasih.

Hakikat sebuah kehidupan

Malam tadi, waktu sedang menjamu selera dengan nasi, sambal udang dan buah durian, tiba-tiba suami saya berkata, “susah betul kan nak hidup kalau asyik takut dengan risiko?” Saya yang tengah sedap-sedap makan durian yang datang jauh dari kebun abah di Batu Pahat terkejut dengan isu yang tiba-tiba ditimbulkan tu. Hmm sedap semacam pulak durian ni time tengah mengandung. Padahal selalu je makan.

Saya tersenyum. Kalau sebut pasal risiko kehidupan mesti akan teringat pada Nurul Insyirah, classmate masa kat UIA. Dulu pun saya pernah tanyakan hal yang sama pada dia.

Lagikan nak gi ofis pun, kadang-kadang kita fikir-fikir juga hari ni nak lalu jalan yang mana? Sekarang kan banyak jalan alternatif untuk elak jam. Apatah lagi dalam hal-hal besar yang berlaku dalam kehidupan kita.  Setiap langkah dalam hidup memerlukan ‘decision-making’, dan setiap keputusan yang dibuat ada risiko tersendiri.

Mesti kita pernah terfikir kenapa la nak kena susah-susah decide, kena susah-susah pilih. Kan senang kalau tak perlu pilih. Nak isi borang UPU pun kena susah-susah fikir dan buat pilihan, nak kahwin pun kena susah-susah fikir nak terima orang tu atau tidak, pastu kena susah-susah decide tarikh kahwin pulak. Berkenan kat kereta itu, ini, tapi nak beli ke tak? Pening..pening. Kang kalau dah pilih nanti tetibe tak suka macam mana? Tak sesuai macam mana? Haih susah betul!

Bak kata nurul, ‘itulah namanya kehidupan’. Yes, one very important lesson i learnt from her. Selama ni tak pernah perasan kan. Hidup ni memang penuh dengan ketidakpastian; uncertainty. Tapi kalau nak diikutkan risiko dan uncertainty tu, jawabnya tak kahwin-kahwin la kita semua, tak beranak pinak, tak sekolah, tak beli kereta, tak beli rumah, dan bermacam-macam ‘tak’ lagi. Kenapa? Sebab kahwin nanti takut suami atau isteri lari dengan orang lain ke, bercerai-berai ke, takut kecewa, kalau ada anak nanti suatu hari anak tak jaga kita baik-baik, nanti kena tipu la itu ini bla bla bla dan bla lagi.

So bila cerita tentang membuat pilihan ni, mesti tak dapat lari dari isu istikharah, dan juga isu qadha’ dan qadar. Yang ni kita cerita dalam bahagian akan datang pulak.

Hanya Allah dan akhirat sahaja yang pasti . Dalam ketidakpastian dalam hidup ni, kita tetap punya Tuhan yang Maha Mendengar, Allah Azza wajalla. So kepada Dia je la tempat kita bergantung harap. Dan hari akhirat juga adalah pasti sedangkan dunia ni sementara je. So, tak perlu la kot buang masa banyak sangat untuk buat pilihan di dunia, sedangkan akhirat itu lebih pasti dan memang sah-sah kita akan kembali ke sana.

Bila dah buat pilihan/ keputusan, tetibe turns out yang keputusan tu tak tepat, jangan putus harapan. Sebaliknya look back and reflect. Mesti ada kita tersilap pandang mana-mana. Ambil pengajaran dari kesilapan itu dan teruskan kehidupan. Jangan takut utk hidup!

Bagaimana Menangani Masalah Remaja ‘Pramatang’ yg Tak Sabar Nak Kawen

Bagaimana dengan buah hati saya? – sebuah cerpen

Saya adalah anak lelaki yang bongsu. Masih belajar pada tahun kedua di universiti. Saya juga adalah lelaki yang sudah punyai kekasih hati yang cantik, pintar dan menjaga diri. Saya tahu, umur saya masih muda, tetapi saya juga tahu cinta saya itu perlu segera dicepatkan dengan bernikah.

Kepada ibu sudah saya beritahu tentang hasrat hati mahu bernikah muda, dan dia cuma berkata, “Tanyalah ayah kamu.” Lalu yakin saya bertambah, kerana menganggap itulah restu ibu. Namun pada ketika saya memaklumkan hasrat hati kepada ayah, terjadi sesuatu yang membuatkan saya resah.

Sofa putih. 

Mahu menikah dengan siapa, ayah tidak pernah kisah dan dia yang pada ketika itu duduk di sofa putih memberitahu dengan ayat yang mudah, “Saya yakin dengan kamu. Kamu anak yang baik dan pasti punyai pilihan yang baik.”

Namun pada ketika persoalannya adalah, mahu menikah bila, ayah menjadi sebaliknya. Katanya mula memeningkan, “Ada sebabnya Tuhan menjadikan manusia itu secara bertahap. Terlentang, merangkak, bertatih dan barulah berlari dan kemudiannya ia akan kembali berjalan, bertatih, merangkak dan akhirnya terlentang mati. Itu yang cuma nampak pada fizikal, tetapi hati juga bertahap. Ia juga merangkak, bertatih, berjalan, berlari dan kemudiannya kembali berjalan, bertatih, merangkak dan akhirnya diam mati. Itu semua menyangkut hal keutamaan. Mana yang perlu didahulukan dan mana yang tidak. Jadi, hal nikah itu bukan sahaja kamu perlu sesuaikan dengan tahap fizikal kamu, tetapi perlu sesuaikan dengan tahap hati kamu.”

Saya menjadi tidak setuju. Segala hujah segara saya keluarkan. Hujah nikah khitbah, hujah orang zaman dahulu bernikah pada umur belasan, hujah bagi membendung maksiat, dan pelbagai lagi hujah lain. Saya menjadi berani. Semuanya kerana cinta saya kepada perempuan itu menyala-nyala dan pasti setiap halangan akan tetap saya tempuhi.

Lalu ayah hanya tersenyum. Katanya, “Anakku, itu semua betul tetapi ia cuma betul pada ketika tarikhnya juga betul. Tarikh di sini adalah persediaan hati kamu. Saya ini, ayah kamu dan saya tahu kamu belum bersedia.”

“Saya sudah bersedia. Saya sudah mengaturkan segalanya. Saya akan nikah khitbah dahulu, saya akan berusaha menghabiskan pelajaran di samping bekerja sambilan. Tidak lama, cuma tiga tahun dan selepas itu semuanya akan kembali mudah. Namun paling utama, hati anakmu ini tenang, dan terjauh daripada dosa besar.” Itu hujah saya, hujah yang saya sudah sediakan tiga hari sebelum dengan membaca banyak sekali fakta berkenaan nikah muda.

Ayah tetap juga tersenyum dan berkata, “Anakku, sekiranya niat kamu bernikah mahu mengelakkan maksiat, ketahuilah, kamu mempunyai peluang bagi terjebak dengan cinta lain dengan perempuan lain atas dasar nafsu. Lalu apa selepas itu? Kamu akan nikah lagi dan bagaimana dengan isterimu? Sekiranya isterimu setuju, alhamdulillah tetapi berapa ramai perempuan begitu di dunia ini? Pasti tetap cemburu, hubungan menjadi dingin, lalu bagaimana dengan anak-anak kamu? Bagaimana dengan keluarga kamu?”

Persoalan yang ayah lontarkan itu membuat saya semakin tidak senang.

“Ayah, saya hormati penerangan ayah. Tetapi bagaimana dengan hati kami? Pasti ayah juga tahu, cinta dan rindu itu ubatnya hanyalah nikah. Apa yang perlu saya buat? Ayah mahu melihat saya menderita kerana cinta?” rayu saya.

“Seperti yang ayah sudah beritahu, kamu anak yang baik dan pasti boleh lebih baik daripada sekadar itu. Menderita kerana cinta? Itu memang pasti berlaku, tetapi bukan kepada engkau, anakku. Ayah tahu kamu boleh menderita yang lebih perlu daripada sekadar menderita kerana cinta. Menderita kerana takut kepada dosa, menderita kerana berbuat dosa, menderita melihat kesusahan orang lain dan seumpamanya.”

Pantas saya menjawab saya menderita kerana saya takut terjerumus pada dosa besar. Saya menderita kerana takut jatuh ke dalam fitnah.

Kali ini senyuman ayah tidak nampak lagi, dan saya yakin saya sudah memenangi hatinya. Namun tetap juga saya tahu, ayah tetap mahu berkata sesuatu.

“Anakku, jelas hati kamu belum bersedia. Saya ini ayah kamu, tetapi kamu sendiri belum mampu meyakinkan ayah berkenaan rancangan nikah kamu selain hujah kamu takut dosa. Nikah itu bukan sekadar kamu takutkan dosa. Sekiranya kamu benar-benar takutkan dosa, solat sunat kamu akan bertambah, bukannya dengan memilih jalan pintas iaitu nikah. Jelas sekali, kamu menikah kerana hanya mahu memuaskan nafsu kamu. Selepas itu apa? Bagaimana dengan psikologi kamu? Adakah kamu sudah bersedia menjadi suami? Adakah buah hati kamu sudah bersedia menjadi isteri? Lalu bagaimana dengan keluarga si perempuan itu? Adakah dia yakin kepada kamu yang masih berada dalam tanggungan ayah?”

Soalan-soalan ayah itu membuatkan hati saya semakin dijerut. Ayah sepertinya tidak tahu maksud sebenar saya. Kami sepertinya berbual bukan pada landasan yang sama lalu tidak mungkin akan bertemu. Saya berbicara berkenaan nikah atas mahu menghalalkan hubungan tetapi dia, hanya melihat pada kemampuan ekonomi saya. Sesuatu yang lebih ringan berbanding dosa besar tadi.

“Sekiranya ayah tetap tidak setuju, saya tetap akan teruskan juga. Lagi pula saya sudah menanggung dosa saya sendiri. Sekiranya saya terjebak dalam dosa, saya juga yang neraka. Jadi saya nekad.” Itulah jawapan saya. Jawapan yang bukan mahu kurang ajar tetapi mahu memberitahu, saya tahu dengan apa yang saya buat dan saya tegas dalam perkara itu.

Ayah tidak berlengah memberi hujah.

“Tidak salah sekiranya kamu bernikah semasa kamu masih belajar dan kamu masih belum bekerja. Yang salah adalah diri kamu belum bersedia. Itulah maksud ayah, iaitu kamu perlu sesuaikan aktiviti kamu dengan keadaan hati kamu mengikut keutamaan. Kamu tidak boleh terus berlari sekiranya kamu masih bertatih. Sekarang ini, kamu masih bertatih dalam ilmu keluarga, dan kamu terus mahu berlari bagi bernikah. Itu tidak betul kerana tidak mengikut keutamaan. Hati kamu sekarang, adalah hati yang hanya mahu seronok-seronok, mahu yang nampak ‘sweet’, tetapi belum bersedia dengan yang namanya tanggungjawab.”

“Itu ayah jangan risaukan. Saya ini cepat belajar, dan saya tetap mahu bernikah!” Saya semakin tegas, dengan nada yang juga tegas.

Ayah pula segera memegang tangan saya.

“Itulah yang ayah maksudkan. Kamu ini anak lelaki kami. Sekiranya kamu bernikah dan menjadi suami, kamu tetap tertakluk pada kata-kata seorang ibu. Kamu tetap wajib mengikut kata ibu, dan kamu tetap wajib membela kami. Tetapi lihatlah diri kamu sekarang, hanya kerana cinta sahaja kamu sudah berani melawan ayah. Tidakkah kamu tahu hukum anak derhaka? Ayah bertanyakan persoalan-persoalan itu bukan mahu menguji pengetahuan kamu, tetapi mahu menguji hati kamu. Lalu lihatlah, belum apa-apa kamu tanpa sedar sudah mahu berkeras suara dengan ayah. Ayah tahu, sekolah ayah tidak tinggi, ilmu agama ayah kurang tetapi saya tetap ayah kamu, yang tahu siapa kamu. Namun sekiranya kamu tetap mahu bernikah, ayah benarkan kerana ayah tidak mahu kamu menjadi anak derhaka, ayah mahu kamu membina pernikahan yang mendapat restu. Namun ayah mohon, sekiranya kamu bersabar untuk beberapa tahun lagi, ayah dan ibu pasti lebih gembira.”

Kata-kata ayah itu menyentak hati saya. Cepat-cepat saya beristighfar kerana tanpa sedar saya sudah hampir menentang ayah sendiri.

“Tetapi bagaimana dengan perempuan itu? Sanggupkah dia menunggu?” soal saya dengan nada yang gusar.

Ayah kembali tersenyum.

“Anakku, sekiranya kamu bernikah kerana takutkan maksiat, ayah takut kamu belum bersedia. Tetapi apabila kamu bernikah kerana mahu mendapatkan redha Allah dengan menjauhi maksiat, itu yang sebaik-baiknya. Tadi, ayah tidak sekalipun mendengar hujah kamu mahu mendapatkan redha Allah. Yang lebih menakutkan ayah, subuh kamu pun masih dikejutkan ibu, pakaian kamu masih dibasuh oleh ibu, dan pelajaran kamu pun masih kamu malas-malaskan. Hairannya, nikah pula yang kau rajinkan. Sekiranya sahajalah, kamu ini rajin serba-serbi, tidak ada masalah untuk ayah lepaskan kamu kerana kamu tahu keutamaan kamu.”

“Selepas nikah saya akan menjadi rajin. Saya akan bertambah dan lebih tanggungjawab kerana saya sedar saya sudah menjadi ketua keluarga,” pujuk saya lagi.

“Kamu masih menjadi ‘anak yang ditanggung’, belum lagi menjadi ‘anak lelaki’. Besar bezanya anak yang ditanggung dengan anak lelaki. ‘Anak yang ditanggung’ bukan bermakna ditanggung belanjanya tetapi bermaksud ‘tanggungjawab’ kamu pun ayah dan ibu yang perlu tentukan dan susun. Itulah yang ayah maksudkan kamu belum bersedia. Kamu belum mampu berdikari daripada segi menyusun keutamaan tanggungjawab. Anak lelaki pula walaupun masih belajar dan ditanggung oleh ibu bapanya, mereka lebih tahu keutamaan tanggungjawab mereka. Tahu mana yang perlu diutamakan dan mana tidak. Sekiranya kamu sudah menjadi anak lelaki, barulah kamu mampu menjadi suami yang baik. Dan menjadi anak lelaki dimulakan dengan menjadi anak yang baik, anak yang mendengar kata dan berani ditegur.”

“Tetap bagaimana dengan perempuan itu?” saya masih keliru.

“Sekiranya kamu mahu bertunang dahulu, ayah tidak ada masalah. Namun sekiranya perempuan itu tidak mahu, bermakna dia bukanlah perempuan yang baik untuk kamu, mungkin dia lebih baik untuk orang lain. Yang pasti, dia juga jelas belum bersedia menjadi isteri kepada lelaki seperti kamu. Dia perlukan lelaki yang lebih tabah dan baik daripada kamu kerana buat masa ini, kamu belum bersedia lagi. Jadi, susun dahulu keutamaan kamu, dan sekiranya kamu sudah menjadi ‘anak lelaki’, bulan hadapan pun kamu boleh bernikah. Tetapi menjadi anak lelaki itu bukan kerja sebulan dua. Ia kerja bertahun-tahun.”

Ayah mengakhiri hujahnya dengan senyuman, dan senyuman itu membuatkan saya pedih hati, namun tetap sahaja saya gembira kerana setidak-tidaknya saya tahu, ayah tidak pernah lepas tangan bagi melihat kebahagiaan saya. Tetapi tetap sahaja saya resah. Bagaimana dengan buah hati saya?Aduh….

 

Sumber asal:

Blog: Keindahan itu dingin
Post: Bagaimana dengan buah hati saya? – sebuah cerpen
Link: http://dingin.blogspot.com/2012/05/pada-ketika-mahu-bernikah-sebuah-cerpen.html

 

Susahnya Mengawal Marah~!

Saat ni, mmg tgh rasa bengang. Rasa macam ada api keluar kot telinga. Mungkin jugak ada asap skali. Huh! Isunya mungkin x besar mana pun. Sasaran kemarahan? Nak cakap pun malu. Punca marah? Lagi la malu nk cakap. Tapi sy cuma manusia biasa! and today had been a not-so-good-day too! Not so good week actually. Health problems. Biasa la ibu mengandung. Haih~

Aiman la ni, buat mama marah. Tapi apa yg dia tahu. X mumayyiz lg. Nak tegur pun x faham, nak marah2 kat dia lagi la x berfaedah kot. Firstly, dia mungkin xfaham kenapa kita marah. Secondly, bila kita marah dia, dia plak yg akan rasa sgt upset. Not good, not good. Not a good thing to do to your son. Tapi rasa marah dlm dada ni, nak lps kat sape? Tgh rasa nak jerit ni. Kalu dpt marah somebody lg bes. Huh!

Sejak dulu, waktu mula2 jd ibu, bila rasa tensen atau geram atau upset kat aiman, sy akn pegi jauh2, kt bilik atau ruang yg xde org, mane2 la asalkan jauh dr aiman, pastu jerit kuat2. Pastu nak tendang pintu ke, nak ketuk meja kuat2 ke, time tu la. Jgn smpi jahanam harta benda sudah le. Bila dah puas ati, baru pegi smula kt aiman. Don’t get me wrong. Sesungguhnya menjaga anak sorg2 ni menuntut kesabaran yg sgt tinggi okeh. Tp kalu marah sket2, slalunya duduk diam2 je. Sejak 2 menjak Aiman dah besar ni, kalau dia tau dia buat sesuatu yg buat mama marah, nanti si kecik tu sendri akan datang dan cakap ‘sori mama’. Then sy akan peluk cium dia dan mood pun ok semula. But unfortunately today is just not one of those good days.

Saat telinga masih panas ni, usaha utk mengawal api kemarahan adlh sgt penting. Terbayang la syaitan dok sedap kipas2 nafsu marah ni supaya api kemarahan tu lg marak. So antara kewarasan akal dan nafsu marah kita ni, yg mana satu kita nak kasi menang? Siapa yg kita marah, dan kenapa kita marah adalah x penting, yg penting skrg, mengawal nafsu marah. Anger management.

Kalu tips yg diajar dlm Islam, bila rasa marah, amik wudhu’. Mandi pun ok jugak. Poinnya adlh utk kasi sejuk bdn kan. Kasi rasa lega. Tambahan plk di musim panas ni. Pastu kalu dah rs ok sket, bule la perform solat sunat 2 rakaat ke, solat taubat ke, istighfar byk2 ke. sbb kdg2 kita ni sedap2 je marah org, tanpa melihat kekurangan diri sendiri. So kalu kita rajin2 reflect baik buruk dan kelemahan diri kita ni, insya allah xde la nak suka ati je sembur2 org, marah2 org, benci org, kutuk2 org dan sbgnya.

Kalau saya plak, bila sy marah, rasa x sedap kalu terus nak amik wudhu’ sbb rs mcm x settle je. So slalunya sy akan duduk diam2, kalu bule menyendiri, sambil mengadap komputer atau henset. Termenung menghadap skrin kosong pun jadi dah. Sort out things in my head. Bila dah rs sejuk, tarik nafas dalam2 then lepaskan. Pastu baru nk mandi ke, solat ke, apa ke. Yang penting, kena kawal kemarahan tu jgn sampai naik ke kepala. Silap haribulan bule sakit kepala plak. Lg la x pasal2 nak menanggung sakit.

Penting juga nk beringat, kalu dah marah tu, jgn sampai kaki tangan naik ke badan org plak. especially kalu marah kat easy target mcm budak2 tu kan. Kesian dia sakit nanti. Pukul dlm keadaan marah ni mengundang lebih kerosakan berbanding pukul dalam keadaan tenang. Yang layak kena pukul sekali, xpasal2 kena pukul berkali2, emosi org yg dipukul tu xyah cerita la, lagi sakit. So control la kaki dan tangan tu bila marah ye.

Nak cerita comparison sket. Saya bagi satu situasi, kejadian sebenar yg berlaku 2 minggu lps:

Saya dan aiman tgh duduk kat anjung menikmati sarapan, roti cicah milo. That’s our favourite snack. Aiman ni riang sgt la plak. Terlanggar cawan milo yg stgh penuh. So sbg mama and satu2nya org dewasa yg ada kat umah masa tu, nak marah dia pastu puas marah baru amik kain lap ke, atau nak senyum je, tell myself utk REDHA, dan terus pegi amik kain lap?

On impulse musti sgt teruja nk marah2 aiman kan, kalu bule gigit2 dia, penyek2 dia lg bes..tapi lps tu mcm mana reaksi dia, mood dia?

What did i do at that moment? Lps dah puas ternganga tgk milo yg tumpah di lantai tu, sambil dok fikir penatnya nak tunduk mengelap dgn perut boyot dan milo yg melekit tu, las2 decide utk diam je and gi amik kain lap.

Lps siap lap tu mmg penat, sakitnya pinggang. Tapi at least aiman is still smiling, cheeky, happy, and x meragam. Siap ckp ‘sowi mama’ dgn muka yg sgt suwiit. Mmg cair mama dibuatnya! Terus mama peluk cium. Budak2 ni kalu kita marah2 dia, dia pun upset, pastu nanti dia meragam. Serba serbi x kena. Macam arini la. Mama pakaikan long sleeve shirt, dia dok marah2 kat sleeve tu. ape kes? tapi kalu instead of marah, kita senyum and ckp elok2 kat dia, dia akan terima dgn lebih baik kesalahan yg dia dah buat. bahkan siap minta maaf and behave lagi baik lg.

So, bila korg rasa marah, pandai2 la buat pilihan nak pilih nafsu marah atau nak bertindak waras sebagaimana selayaknya org dewasa yg matang bertindak okeh..all d best!

Adios!

Xpakai baju gara2 marah dgn lengan baju..ni mood dia dah baik..thanx to Kholah and Uncle Sap..mujo la ada korg..haih~

What u give ur child, that is what u will get back..whether u like it or not~

Assalamualaikum,

Alhamdulillah di pagi senin yg berbahagia ni masih diberi peluang bernafas atas bumi Allah ni dlm keadaan sehat walafiat dan cerdas. Di kala ramai org menghidap sindrom ‘Monday Blues’ ni, sy dgn hepinya menikmati sarapan pagi yg tenang di anjung umah sambil ditemani kicauan burung merpati. Time aiman lom bgn ni la bule duduk lepak2 dgn tenang. This is the best part about being a ‘stay-at-home mommy’.. hmm…

Apapun, cerita sbnr utk entri kali ni adlh pasal si kecik aiman ni la. Nak dijadikan cerita, ptg semalam, lps sy penat dok bertungkus lumus memasak kat dapur, sy pun pergila duduk di ruang tv, joining papa aiman dan aiman yg asyik bermain henpon sy. Baru je baring2 betulkan urat2 pinggang yg lenguh ni, tetiba si aiman ni datang kat sy dan ckp, “Eped, eped”. hmm faham la nak Ipad la tu. So sy pun ckp la kat dia, “ha gi amik, ipad kat bilik”. Pastu, instead of obediently pergi amik like he always did, dia suruh mama dia plak gi amik, “gi amik, gi amik, eped, eped”. I was caught by surprise. Nak tergelak pun ada. Dia siap tunggu saya bangun, dan ikut dia masuk ke bilik. Okla bangun la teman dia kejap. Pastu bila sampai bilik, saya berdiri la kat pintu, tunggu dia gi amik ipad atas katil. Tgk2, dia pergi kat katil and duduk situ bersandar sambil leka bermain dgn henpon sy. he was expecting me to come to the bed and take the ipad for him!

Then it hit me, ya Allah, si kecik ni tgh buat exactly mcm sy treat dia sblm2 ni. Sebelum ni, everytime dia mintak sesuatu kat saya, musti sy akan ckp “gi amik”, pastu kalu dia xpegi jgk, sy akan teman dia, and suruh dia amik sendiri apa yg dia nak tu. kecuali kalau dia mmg xsmpi ke apa. So apa yg berlaku smlm tu, adalah cermin kpd cara sy treat dia sebelum ni. Huhuhu..looks like i need to make a few amendments. Kalau kita dgr kat telinga kita bunyi xsedap, mesti la org lain dgr bunyi x sedap jugak. So kena la susun balik gaya bahasa tu. tukar from “gi amik” to “aiman amik ye”. rasanya bunyi polite sket kan. huhuhu..tu la jd parent ni byk bg kesedaran pd sy, what we want our children to become, that is what we have to show them.

Sebelum ni pun, bila saya ajar dia sesuatu yg baru, kalau dia berjaya catch apa yg saya ajar, mesti sy akan praise by saying, ‘pandai!’. Tujuannya nak boost dia punya confidence. So skrg ni, bila dia belajar apa2, kalau sy x ckp ‘pandai’ mesti dia akan ckp pd diri dia sendiri ‘pandai!’. alamak! mcm parrot pulak. tapi itu la hakikatnya, anak kecil ni mcm sponge, dia absorb semua yg dia nmpk and dgr di sekeliling, dia perhati mcm mana org sekeliling dia bercakap dgn dia, layan dia, pastu mcm tu la cara dia bercakap dgn org lain, mcm tu la jgk dia akn treat org lain. sbb tu la org kata anak ni adlh cermin bg ibubapa. haih~ the wisdom of old sayings..

mcm ni la kalu dh jd parents. zmn belum ada anak dulu, bahasa percakapan and behaviour pakai bantai je. nak rojak ke, nak kasar ke lembut ke, sume ikut suke ati. skg ni bila dah ada ‘parrot’, xboleh dah buat mcm dulu2. kite xnak la anak kite pegi umah atuk nenek dia nti bckp gaya bahasa yg pelik2 kan..huhuhu. bikin malu kampeni je.

pastu kalu dia wat something yg kite x suke, xleh marah2 sbrgn,. kena tarik nafas dulu, sabar dulu, pastu ckp baik2 pd dia. explain. kalau dah termarah, dia upset. bila upset, dia akan belaja memberontak plak. since kita xnak anak kita ada temper, kena la tegur cara baik. cakap dgn lemah lembut dan sopan. minta maaf sbb berkasar pastu explain kenapa kita marah. semoga dia faham. budak kecil ni hatinya masih suci, so waktu ni la lg senang nk bentuk dia, daripada tunggu dh besar panjang dah keras kepala baru nak betulkan mmg susah la. ajar dia that when we do wrong, we must apologize by showing the same example to them. it’s so not wise to make them learn a lesson by displaying your own ego. konfem diorg pulang balik mende sama. so when they actually show the same ego, dont blame them. blame urself for teaching them that.

sblm sy tamatkan celoteh sy ni, nak cerita psl this one family that i had known for a long time. everytime jumpa diorg, mesti sy akan notice the way they treat the little ones. x kira la anak sape pun. dorg ckp lembuuttt sgt dgn budak2, kalau perlu marah, suara tetap lembut tp tegas. anak2 kecil dilayan dgn penuh kasih sayang dan lemah lembut. so when the kids grow up, sy perhatikan dorg ni layan adik2, atau anak2 kecil lain with the same manner they were being treated before. they also become people who are polite, well mannered and very likable. i think this is a very good example. Rasulullah SAW pun layan kanak2 dgn lemah lembut dan penuh kasih sayang kan.

Ok la that’s all for now. Till next time. Wassalam..

Best ke jadi mama?

Assalamualaikum,

Firstly nak convey sekalung tahniah kepada cik aini sbb dah selamat bersalinkan little cutie husna aqilah. Bes ye jadi mama. Semoga selamat menjalani pantang seadanya. Duduk rumah mak sendiri kan, okla tu.

Teringat pengalaman sendiri masa first jadi ‘mok’. For some people, being a mother is a very beautiful experience right from the beginning. Seronok hepi gumbira yang teramat the moment baby keluar, tak sabar-sabar nak pegang baby whatsoever. But for me, i’m just not one of the lucky ones. Start dari waktu dalam labour room, rasa resah gelisah, sebab takut. Maklumla tak pernah bersalin, waktu doktor datang cek opening serviks pun dah rasa sakit sampai rasa macam nak sepak je doktor tu. Ngahaha. Bila doktor datang cek lagi tapi serviks tak buka-buka jugak, akhirnya doktor suggest suruh operate sebab aiman dah distressed. Takut dia terberak dalam perut lagi susah. So suami saya pun setuju je, ‘buat je la apa yang terbaik doktor’. Suami saya waktu tu di pagi senin dengan baju opis dok labour room sbb datang hospital tu patutnya buat CTG kejap je. CTG ni nak cek contraction la dah sampai waktu nak bsalin ke tak dan cek heartbeat baby. So tengok-tengok midwife kata contraction dah kerap sangat ni. Dia siap kontek doktor.

So bila dah decide nak operate, maka bersiap-siap la tukar baju dan kena sorong masuk OT. Tak rasa seram pun sebab masa tu dah takleh fikir apa sebab tengah sakit. Bukan sakit nak meneran pun, tapi sakit sebab kena seluk dengan doktor. Huh! Tapi at the same time ada gak rasa lega sikit sebab tak perlu melalui keseraman bersalin normal. Huhuhu!

Lepas dah gedebak-gedebuk kena bedah, staf pun tolak masuk wad. Alhamdulillah tak ada rasa sakit pun kena operate. Boleh kata tak ada sakit langsung la! Tak tahu la berapa gelen painkiller diorang cucuk kat saya ni. Bila dah selamat settle down dalam wad, midwife datang bawa baby. First time tengok Aiman. Tapi tak ada rasa nak pegang pun sebab nak bergerak pun rasa takut. Masa tu fikir, rilek-rilek dulu, lepas ni memang aku sorang je yang kena jaga dia pun. Tengok muka dia, nampak sepasang mata yang terkebil-kebil pandang sana sini. Huhu kudus sungguh baby baru lahir ni. Suci murni. Muka sebijik arwah mak mertua saya.

Aiman fresh from oven

Masa kat hospital ok la, ada nurse tolong jaga Aiman. Nurse cuma bawa Aiman datang waktu nak menyusu je. Selebihnya kena kurung dalam nursery sebab kena duduk bawah lampu. Jaundis kan. Seminggu baru boleh balik rumah. And then the ‘horror’ began.

Balik rumah, nak cari port duduk pun susah. Abdomen kan sakit bekas operate. Nak sandar ke belakang tak boleh, nak batuk ketawa bersin sume sakit! Penat! Pastu nak baring susah, bila dah selamat baring, nak bangun pulak susah. Uuu tu baru horror part 1. Bila dah rasa ‘penderitaan’ fizikal macam tu, baru la faham penderitaan yang dialami oleh almarhumah mak mertua saya yang menghidap parkinson. Tengok kan dia, nak duduk pun bukan sebarang kerusi boleh duduk, tak selesa, pastu nak baring, nak bangun sume kena orang tolong. Mujur la arwah punya anak-anak lelaki ( dan perempuan) yang gagah.

Horror part 2 pula, mula-mula sampai rumah ok la Aiman tidur je, Baik je dia. Tepat jam 12 malam, waktu papa mama dan semua orang lain dah mengantuk, dia pulak yang bangun. Uwaaa!!! Nightmare!! Tak nak tidur, pastu menangis2 pulak, rasa panas kot duduk rumah ni tak ada aircond macam kat hospital. Mama rasa nak menangis dah, dengan badan yang masih sakit-sakit, aiman pulak bangun. Mujurlah ada papa Aiman. Tolong jaga sampai akhirnya Aiman tertidur pukul 4 pagi. Tapi berapa lama je papa boleh jaga Aiman sebab cuti papa pun dah habis. Lusa dah kena pergi opis lepas cuti seminggu. Bila akhirnya papa dah penat sangat-sangat nak berjaga, mama pula ambil alih. This went on for a week. Fuuhhhh horror!

Selepas selesai semua urusan kat sini, kitorang sume pun balik pantang kat Kota Bharu. Kat KB ni start la episod baru pulak. Mama on her own. Papa Aiman stay for a few days je pastu kena balik KL la kerja kan. Malam-malam adalah waktu yang sangat sukar sebab time tu la dia celik mata. Kalau senyap takpe jugak, ni menangis. Puas pujuk, puas dodoi tak nak tidur jugak. Memang down gila la saya waktu tu. Siang hari pulak asyik minta nk menyusu je. Tak kenyang-kenyang! Nak lagi time badan dah rasa penat sangat nak tidur. Masa tu mane la nak tahu yang some babies memang kuat sangat menyusu untuk membesar. In my family (yang rapat la yang pernah stay sekali, particularly my mum and her sisters), takde sape yang menyusukan anak sebab diorang sume takde susu. So breastfeeding adalah sangat asing bagi saya. Belajar sendiri je sume, thru readings, tanya orang, surf internet. Tak pernah tengok real life punye. antenatal course pun tak dapat pergi. So waktu tu memang rasa sangat tensen sebab rasa takde privasi langsung. Baru nk duduk lepak main cafe world ke, nak tidur ke, Aiman menangis mintak susu. Haduuu. At one point, saya rasa macam nak letak iklan depan rumah, “BABY FOR SALE, RM20,000 “. Seriously! It’s not funny you know sebab the stress was huge! Saya pernah jaga sume adik saya tapi tak pernah rasa stress sampai macam ni. Saya pernah terjumpa dalam forum, about new mommies yang share the same feeling, bahkan ada yang suicidal. Yeah, transition from single, to being a mommy ni memang perubahan yang sangat besar, jaga anak orang pun tak sama. Sebab awak tak perlu menyusukan dia, dan awak tak perlu jaga dia malam-malam. Bila baby menangis, awak sorang je yang kena handle sebab orang lain cuba handle pun tak diam jugak. Because you are his mother, and the baby wants you.

Dipendekkan cerita, kehidupan macam ni berterusan, sampailah cukup dua bulan pantang. Kalau nak tahu, the moment ktorang set foot balik rumah Kelana Jaya ni, habit Aiman pun terus berubah. Seolah-olah dia tahu, this is my home. Dan macam tau-tau je yang mama takde helper, so dia tak boleh menyusahkan mama. Tepat pukul 10 malam, dia pun minta nak menyusu, pastu tertidur terus dengan sendirinya sampai subuh. Siang hari pun takde meragam. Senang je nak jaga dia cuma tak boleh tinggal dia sorang sebab dia tak suka kesunyian. Sampai lah sekarang umur dia dah 2 tahun dan makin independent.

Itu lah pengalaman pertama saya jadi ibu. Tak rasa manis sangat sebab i learn a lot of things the hard way. Bukan la bermakna tak sayang Aiman. Cuma rasa susah sangat waktu melalui saat-saat awal jadi ibu tu. Terasa betapa i have no freedom anymore. Nak tidur pun kena ikut time tidur baby, tak boleh dah nak tidur bila rasa mengantuk. Nak makan, nak buang air, kena tunggu dia tidur dulu. Nak masak kena tunggu papa Aiman balik dulu. Kalau balik lambat jawabnya tapau je la. Bila papa Aiman cuti baru la rasa rilek sikit.

Tapi Allah kan dah cakap, bersama kesusahan itu datang kesenangan. So, walaupun susah jaga sorang-sorang, tapi hasilnya adalah hubungan ibu dan anak yang sangat rapat. Aiman mudah dengar kata. Nak ajar dia apa-apa tak susah. He likes books, trains and cars. Umur setahun setengah alhamdulillah dah ingat numbers in 3 languages and ingat alphabets rumi dan jawi. Serentak dengan pandai jalan dan tumbuh gigi. Haha lambat bebenor jalannya.

I have to give credit to papa Aiman yang tak pernah lepas tangan jaga anak. Bila dia ada kat rumah, walau penat baru balik kerja pun, mesti akan ambil Aiman, mandikan dia, cucikan Aiman berak, bagi makan, minum, baca buku, main sama-sama. He always take part in anything to do with anak. Tak pernah lepas kat saya sorang handle sume. Alhamdulillah. Memang dari dulu saya nak suami yang boleh jadi papa macam papa saya yang tak kekok jaga anak.

I love my 2+1 boys..mmuahhh!!!

Hohoh dah penat menaip. Bila la Aiman nak bangun ni. Till next time. Adios!

On the way nk g fishing kt Sg Tekala, Hulu Langat

Di Blue Lagoon

Makan kat Subang Parade

Calling for Izyan Liyana’s friends!!!

Assalamualaikum semua,

Title mcm nk jual eskrem plk. Takpun mcm nk bg tiket percutian percuma ke gold coast. Pdhl jemputan utk baca blog je..heheheh..

Ni first time nk tulis blog guna wordpress. Sebelum ni tulis blog dalam friendster je. Senang sgt xpyh nk setting byk2, xpyh susah2 nk register itu ini. Malang skali blog yg dulu tu dah kena delete. Nak start blog baru sikit punya lambat!

Hasratnya nak jadikan blog ni sebagai tempat utk sharing2 pasal ‘parenting’, ‘motherhood’, kekeluargaan, kehidupan dan yg sewaktu dgnnya. Maklumla umur pun dah masuk umur mak budak, anak pun dah nak masuk 2 orang. So isi kandungan blog pun kena la yg sesuai dgn kehidupan skrg baru la masyuk. Kalu nak tulis blog gaya remaja ala2 zaman blogging dlm frenster dulu kang kena gelak kat org plak..hahaha. Tapi nak masuk topik2 lain pun bule je. Actually nak sharing2 apa pun bule la!

Sebut pasal frenster teringat plak zaman U dulu. Kawan2 sekalian, i miss u ppl so much! Huhuhu! Masih ingat lg pd kwn2 yg rajin tinggalkan komen everytime i post a new blog. Hopefully, this time akan dapat meninggalkan kesan dan memori yg manis juga mcm blog dlm frenster dulu tu. In my old blog, my first posting was about how much i missed my late fren, Allahyarham Farah. Some of u might still remember her, some of u may not. Well, i still remember her every year especially on her birthday and the anniversary of her death. Kadang2 nangis, mengenangkan dia dah melalui kematiannya, kita yg masih hidup ni belum tau lg bila. Kalau mati esok lusa belum tentu dah bersedia sedangkan mati tu boleh dtg menjemput tiba2 je. Bukankah MATI ITU PASTI?

Ok pastu, dulu suka tulis pasal kapal terbang. Tambahan plak waktu tu kan tgh industrial training kat MAS. It was one of d sweetest memory of my life. And it will always be. I miss aviation and aircraft so very very very much, even up to this day, but i hv chosen to be a wife and mother first. So here i am, staying at home day by day, with the same routine everyday which doesnt involve any aircraft, only a two-year-old and his daddy, and the occasional kicks of d little one waiting to be born. But i have actually found joy in this quiet life.

Will write more later. Aiman dah dtg nak rebut ipad plak. Huhu adios!