Vaksin Bahagian 1: Garis Panduan Farmakovigilans Keselamatan Vaksin di Malaysia

OK hari ni rasa nak tulis pasal vaksin pulak. Setelah sekian lama dok buat research, ada la beberapa benda yang aku jumpa yang aku rasa wajar dikongsikan di sini. Aku bukan doktor, pakar imunologi, mahupun saintis terulung. Hanya seorang ibu yang sangat menyayangi anak-anaknya.

First thing yang kita semua perlu tahu bila kita nak vaksinkan anak-anak kita adalah kita mesti tahu apa itu vaksin, tujuan vaksin diberi, apa vaksin yang ada, vaksin yang mana yang mesti diberi (mengikut jadual imunisasi Kementerian Kesihatan Malaysia) dan vaksin yang mana yang disyorkan. Panduan-panduan ini boleh didapati dalam rekod kesihatan anak.  Selain itu, kita juga MESTI AMBIL TAHU apa kesan baik dan buruk yang mungkin timbul setelah vaksin diberi dan apa yang perlu dilakukan sekiranya anak terkena kesan buruk akibat vaksin. Untuk pengetahuan ibubapa sekalian, Kementerian Kesihatan Malaysia ada mengeluarkan garis panduan berkaitan hal ini. Garispanduan ini boleh didapati dari laman web ini: Garis Panduan Farmakovigilans Keselamatan Vaksin di Malaysia

Bila kita bawak anak pergi cucuk, doktor atau misi takkan ada masa nak terangkan semua ni kat kita. Jadi, kita sebagai ibubapa la mesti ambil tahu supaya kalau jadi apa-apa, takde la panik. Muat turun garis panduan dari link di atas, pastu baca sampai khatam ye. Tak panjang pun. Pendek je berbanding manfaat yang kita boleh dapat daripada garis panduan ni. Jangan malas-malas ye.

Aku tampalkan kat sini kesan-kesan yang kita kena awasi pada anak setiap kali lepas cucuk. Imej di bawah ni diambil dari garis panduan farmakovigilans yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam Mukasurat 7.

Screen Shot 2013-04-22 at 12.03.05 PM Screen Shot 2013-04-22 at 12.03.43 PM

Ha kalau tak baca benda ni, tak tahu pun boleh ada kekejangan, kejutan toksik, tangisan berterusan yang tidak dapat dipujuk (persistent inconsolable screaming) dan macam-macam kemungkinan lagi! Huhuhu! Apapun, sebagaimana ubat-ubat lain pun ada kesan sampingan, macam tu la jugak dengan vaksin.

Oleh itu, setiap kali pergi cucuk, jangan lupa catatkan nama vaksin, batch number, nama manufacturer dan tarikh vaksin diberi. Tujuannya, kalau kita nak buat laporan tentang side effect yang dialami oleh anak kita, senang la pihak berkenaan nak buat siasatan dan seterusnya ambil tindakan yang perlu.

Satu lagi, kalau (na’udzubillahi min zalik) ada simptom seperti di atas berlaku selepas suntikan vaksin, kena laporkan pada orang yang betul, iaitu pada Pegawai Farmasi. Dalam dokumen garispanduan ni ada lampiran borang yang perlu diisi jika simptom-simptom dalam imej di atas berlaku. Sampul surat pun ada, boleh terus hantar kepada pihak yang berkenaan. Ha bacalah sendiri untuk maklumat lanjut.

Baca sini untuk kisah kematian seorang bayi baru lahir akibat kesan buruk (adverse reaction) suntikan vaksin Hepatitis B: Ian’s Life

(mungkin) bersambung…

Senyumlah Anakku~

My smiling, toothless baby

Rasanya mana-mana ibu pun akan susah hati bila anak dia sakit. Walaupun sekadar demam biasa. Well, she should. Demam biasa kalau melarat boleh jadi demam luar biasa! Apapun alhamdulillah, sejak semalam, nampak perubahan yang ketara pada Irfan. Bangun pagi je, … Continue reading 

Irfan dan Roseola..

Kasihan anakku ini..

IMG_3021

Irfan demam sejak Khamis lepas. Tiba-tiba je demam. Alhamdulillah takde runny nose ataupun batuk. Suhu badan Irfan pun tak la tinggi sangat macam Aiman hari tu. Kadang-kadang suhu naik, kadang-kadang turun balik. Bila suhu badan dia naik, aku tanggalkan baju dan seluar. Biar dia bercawat je. Pastu lapkan badan dengan tuala basah. Lepas lap, tuala tu aku letakkan di kepala. Memang bahaya kalau suhu panas tu naik ke kepala. Terutamanya bagi bayi.

Seboleh-bolehnya aku elak dari memberi Irfan makan panadol. Well, kita semua tahu kan, panadol bukan untuk dimakan macam gula-gula. Makan bila betul-betul perlu sahaja. Baby macam Irfan ni lagi la, sistem-sistem dalam badan dia dan otak dia sedang berkembang pesat. Jadi, kita tak nak la beri pencemaran bahan kimia dan toksik dalam badan dia di usia semuda ini. Kalau badan dah panas sangat-sangat (39 deg C ke atas), baru aku akan bagi panadol. Sebab bila dah panas macam tu, sangat bahaya.

Demam ni sebenarnya bukanlah satu benda yang tak bagus. Demam menunjukkan badan kita diceroboh oleh bakteria atau virus tertentu. Oleh itu, badan kita akan bertindakbalas untuk melawan penceroboh berkenaan. Dalam tempoh ‘peperangan’ ini, suhu badan kita akan meningkat. The good thing is, bila dah sembuh, badan kita menjadi lebih kuat. Sebab tu, kalau bawa anak pergi jumpa doktor pun, doktor bagi panadol je, pastu pesan suruh minum air dan rehat banyak-banyak. Takde ubat tertentu. So solution untuk demam adalah, let the fever run its course. Pastikan anak kita well-hydrated and well-rested.

Credit to firstaid.webmd.com

Credit to firstaid.webmd.com

OK so apa cerita roseola pulak ni?

Setelah 3 hari demam, alhamdulillah semalam demam Irfan dah surut. Badan dah tak panas. Tapi tak tahu la kenapa pulak malam tadi Irfan asyik terjaga dari tidur dan menangis macam x selesa. Golek kanan, golek kiri. Kena pujuk baru senyap. Pastu pagi ni, bila dia bangun, naik rash pulak kat badan dia! Bintik-bintik penuh di muka dan leher! Aduuu apa pulak ni?

Aku ambil gambar dia dan tweet pada Papanya sambil aku sendiri cuba mencari jawapan. Nampak macam measles tapi bukan measles. Akhirnya dah buntu, aku pun buat appointment dengan Dr Syed. Syukur lah sebelum aku sempat keluar rumah, Papa Irfan tweet balik cakap itu adalah Roseola.

Also known as Sixth Disease, Roseola adalah viral fever that is very common in babies and kids aged 6 months to 2 years old. Ia menghasilkan lifelong immunity bagi sesiapa yang pernah terkena demam ini. Antara simptomnya adalah demam selama 3-5 hari, setelah kebah, naik pula ruam (rash) di muka, leher, dan bahagian lain. Tapi ruam tu cuma untuk beberapa jam atau beberapa hari sahaja. Yang penting, ruam itu tidak gatal. Cuma pesakit akan keletihan dan monyok je, macam Irfan sekarang. Senyum kat mama pun tak nak. Cuma senyum bila nampak Henry dalam BabyTv je. 😛

Kalau nak tahu lanjut pasal Roseola boleh tengok sini: Roseola

Semoga Irfan cepat sembuh dan bertambah kuat ye. Amin~

 

Abang Aiman ceria.. Irfan monyok.. maklum la demam..

Abang Aiman ceria.. Irfan monyok.. maklum la demam..

 

Tuan Haji Soleh, Tuan Haji Hakeem dan Tuan Haji Irfan memakai kopiah pemberian Kholah

Tuan Haji Soleh, Tuan Haji Hakeem dan Tuan Haji Irfan memakai kopiah pemberian Kholah

Kisah Dua Makcik

Pada zaman dahulu, di negeri Kelantan, ada dua orang makcik. Sorang tinggal di jalan masjid, di tengah-tengah bandar Kota Bharu. Sorang lagi, tak tahu la kat mana dia tinggal. Dia tak cakap pulak. Makcik yang tinggal di KB tu nama dia Nik Yah, dan sorang lagi makcik tu, emm tak tahu la apa nama dia. Dia tak cakap pulak. Kononnya nama dia Som la ye.

Alkisahnya, pada suatu hari, sedang Nik Yah berehat di rumah, ada orang bagi salam kat depan pagar. Pastu bunyi orang buka pagar. Ish sape ni? Nik Yah pun jenguk ke luar. Nampak la ada sorang perempuan duduk di tangga rumah membawa besen besar berisi sambal daging (orang KL panggil serunding). Nik Yah buka pintu.

“Nok beli samba daging ko?” tanya Som.

“Emm takpolah. Ambo toksey” jawab Nik Yah.

Som pujuk-pujuk Nik Yah, tak jalan jugak sebab Nik Yah memang tak ada hasrat nak beli sambal daging. Akhirnya, Som mengalah. Tapi, Som masih tak berganjak. Nampak macam ada sesuatu yang sedang dia fikirkan.

“Bulih ko nok mitok sedekoh? Anok ambo nok masuk U ni, tapi tok dapat pinjamey lagi. Nok mitok la serial duo wak blanjo sebelum dapat pinjamey ni.” kata Som.

Nik Yah confuse sekejap. Tak pernah pulak orang menjaja barang minta sedekah macam tu. Nik Yah pun interview la Som serba sedikit. Rupanya Som adalah seorang balu beranak 4. Dah kematian suami, anak-anak pula yang paling tua baru dapat tempat di UIA dalam bidang agama. Anak yang nombor 2 pulak masih di sekolah menengah dan 2 yang kecil masih di sekolah rendah. Nik Yah antara dua. Bukan tak nak beri, tapi, maklum la orang yang tak dikenali kan. Akhirnya Nik Yah beri juga barang seringgit dua. Semoga bermanfaat la hendaknya seringgit dua tu untuk jadi saham di akhirat kelak. Som pun berlalu dengan penuh kesyukuran.

Sejak hari tu, ada la beberapa kali lagi Som datang menjaja, tapi tak minta sedekah. Kadang-kadang ada juga dia minta. Bila dia minta, Nik Yah bagi. Kiranya, kalau Som tu benar, semoga sedikit bantuan tu mampu meringankan beban Som, tapi kalau Som menipu pun, Nik Yah tetap dapat pahala, selebihnya biarlah Som yang menanggung di akhirat kelak. Tapi Som minta duit bermusim, iaitu musim nak buka sekolah, nak periksa besar, dan musim universiti nak masuk semester baru. Selalunya Som minta duit tambang bas untuk anak yang di universiti. Kadang-kadang Som beri update pada Nik Yah tentang anak-anaknya. Anak yang sulung hanya makan maggi di universiti. Berjimat untuk survive dengan apa saja sen yang ada di tangan.

Kisah ni berlaku di awal milenium, agak-agak dalam tahun 2003 atau 2004. Lepas tu, anak Som sorang demi sorang masuk ke universiti dan sekolah berasrama penuh. Anak Som pandai-pandai. Sampai ke hari ni pun, Som masih setia menjaja sampai ke rumah Nik Yah. Lepas Nik Yah berpindah ke jalan bayam kota bharu, terjumpa lagi Som secara tidak sengaja. Jauh rupanya Som berjalan saban hari menjaja sambal dagingnya demi sesuap nasi.

Jarang-jarang sekali, Nik Yah suruh Som bawa anak dia yang sulung tu datang bertandang ke rumah. Nak jugak kenal anak yang dibantu ni. Mana la tahu, dapat Nik Yah carikan tajaan untuk dia belajar. Tapi anak Som tak mahu datang. Malu katanya. Malu? Huhu bertuah betul. Bukankah kalau pandai berbahasa, lebih murah rezekinya nanti.

Setelah beberapa tahun berlalu sejak kali pertama Som jejak kaki di tangga rumah Nik Yah, anak kedua Som pula dapat masuk universiti. Tapi, takdir Allah, anak perempuan sulung Som meninggal dunia sewaktu belajar jurusan profesional di UiTM akibat denggi berdarah. Sedihnya Som bukan kepalang. Anak sulung yang dah berjaya graduate dari UIA tu pula masih belum mendapat kerja tetap walaupun sudah bertahun-tahun habis belajar.

Sampai ke hari ni pun, Som masih setia menjaja ke rumah Nik Yah. Sekali sekala pulang dengan gembira bila dapat bawa pulang barang-barang terpakai. Boleh la nanti diagihkan sesama anak beranak buat ganti yang sudah usang.

Besar sungguh pengorbanan Som. Membesarkan anak-anak tanpa suami. Menebalkan muka meminta sedekah demi kebajikan anak. Apatah lagi setelah kehilangan anak yang paling diharapkan.

Kepada yang masih punya suami, jangan lupa berdoa semoga suami dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Jangan lupa berdoa untuk ibu bapa sama ada yang masih hidup atau yang telah tiada. Jasa dan pengorbanan mereka tiada bandingannya. Kepada yang punya anak, jagalah anak sebaiknya kerana mereka adalah saham ibubapa di masa hadapan dan di akhirat kelak.

Kalau ada barang-barang atau kain baju yang dah tak nak pakai, berikan pada orang. Ada orang yang akan gembira menerimanya.

Jangan membazir. Bersyukur dengan apa yang ada. Bersederhanalah.

Wallahu a’lam..

 

 

 

Happy Birthday Mustaqim~!

Assalamualaikum

Lama betul tak menaip kat sini. I’ve been away for a week. Balik bercuti di kampung. Bawa Aiman dan Irfan jumpa Siti, Sidi, Papa Jam dan Mama Yok. Aiman tiap-tiap hari angkat beg mainan dia dan tunjuk-tunjuk pintu nak ajak “Balik Bawu (Kota Bharu)”. Pastu dok sebut-sebut Siti dan Sidi, Papa Qim, Papa Jam, Mayok. Tiba-tiba pula teringat. Maka Papa Aiman pun dengan murah hatinya telah menghantar kami balik kampung dan mengambil kami semula setelah seminggu.

Anyway, entri kali ini adalah dedikasi khusus buat adinda yang paling jauh di mata tapi tetap dekat di hati iaitu Izzat Mustaqim yang kini berada di Kaherah. Beliau belajar di Universiti Al-Azhar dalam bidang Pengajian Islam. Tengah elok-elok buat Diploma Kejuruteraan Mekanikal di UiTM, tiba-tiba cakap nak tukar kursus. Apapun, permintaan itu disambut dengan gembira oleh kedua ibubapa aku sebab mereka memang lebih suka anak mereka belajar agama. Selepas ini pula, adik kepada Mustaqim yang baru dapat keputusan SPM iaitu Mu’azam pula akan menyusul ke sana dalam bidang yang sama. Alhamdulillah.

Mustaqim adalah anak yang keempat dari enam beradik. Sejak kecil, adik aku yang satu ni dah menunjukkan kelebihan yang orang lain takde. Dia ada built-in GPS. Tinggal la dia kat mana-mana pun, mesti dia akan jumpa cari jalan balik. Kalau bawa dia berjalan di shopping mall, kalau dia tiba-tiba hilang, tak payah susah-susah cari, mesti dia akan muncul semula, tak kira la kita dah tinggalkan dia berapa batu pun. Benda ni bukan hanya berlaku waktu dia dah besar, tapi sejak dia kanak-kanak kecil lagi. Kalau budak lain, mesti dah menangis tengok mak bapak takde. Mungkin sebab masa Mama mengandungkan dia, Mama pergi buat umrah, sebab tu dia suka berjalan, menghilangkan diri dan tiba-tiba muncul balik. Mungkin juga sebab itulah, gambar Mama bersama dia sewaktu bayi lah yang paling besar tergantung dalam bilik Mama. Huhuhu~

Pastu, dia juga sangat suka ‘melawat kawasan’. Di mana saja dia berada, mesti dia akan meninjau, melihat-lihat, membelek-belek apa saja yang ada di sekeliling. Kerana itu lah Mama kami memberi jolokan YB atau wakil rakyat kepadanya.

Satu lagi ‘kelebihan’ Mustaqim adalah, sejak dia belum pandai berjalan lagi, dia adalah explorer. Tubuhnya kecil saja, tetapi sangatlah aktif meneroka segenap sudut rumah. Antara hobi dia adalah memasukkan jari atau apa jua objek ke dalam power socket. Syukurlah dia masih hidup ke hari ini tanpa kecacatan apa-apa.

Kerana tabiat explorer itu juga, Mustaqim adalah satu-satunya adik aku yang telah berjaya ‘meneroka’ longkang di belakang rumah kami di Kelana Jaya. Waktu itu usianya belum pun setahun. Baru sahaja pandai berjalan, sekitar umur 9 bulan. Ligat sungguh berjalan ke sana ke mari, antara senget-senget nak tumbang. Bila berjalan di laman rumah, dia mesti sibuk nak membuka selak pagar. Kerana dia lah, selak pagar rumah terpaksa diletakkan mangga supaya dia tidak dapat membuka selak tersebut.

Nak dijadikan cerita, suatu petang sewaktu kedua ibubapaku sedang sibuk mengemas laman rumah, Mustaqim pun sibuk juga. Ke sana ke mari, meneroka segala benda menarik yang ada di laman rumah kami. Ketika semua orang sudah masuk ke rumah, entah bila la pulak, dia keluar, dan cuba membuka selak pagar belakang. Tiada siapa yang menyedari kehilangannya. Sedar-sedar, bunyi tangisan kuat dari arah belakang rumah. Intai-intai, tak nampak. Ish mana la budak ni? Terasa nak jenguk ke bawah. Ya Allah! Mustaqim di dalam longkang dengan mukanya terlangkup ke bawah!

Papa kami terus mengangkatnya keluar, dan memandikannya di bawah pili di luar rumah, dan memberinya minum air zamzam. Huhu! Tuhan saja yang mengetahui apa yang ada dalam air longkang yang tak seberapa dalam tu.

Sedar-sedar dah hampir 19 tahun peristiwa itu berlaku, dan usia adikku ini sudah menginjak ke 20 tahun. Beliau banyak menghabiskan zaman remaja dia Maahad Tahfiz Sain (MTS) Tanah Merah, dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Setiap kali aku pulang bercuti semester, dapatlah didengar suara garangku mengajar Mustaqim dan Mu’azam Bahasa Inggeris dan Matematik. Hai susah sungguh mengajar budak-budak loyar buruk ni.

Itu lah serba sedikit kenangan manis bersama adikku ini.

Selamat hari lahir yang ke 20 buat adindaku Izzat Mustaqim, semoga panjang umur, dimurahkan rezeki, berjaya dunia akhirat, mendapat isteri solehah, dan bahagia selalu. Dengan ingatan dari Abang Mie, Kakak, Aiman dan Irfan. We love you.. mmuahhhhh~

 

My sweet little brother Izzat Mustaqim.. (sorry bukan gambar terkini)

My sweet little brother Izzat Mustaqim.. (sorry bukan gambar terkini)

IMG_3032

Diapit 2 kakak di Kensington Garden, London

Aiman, where are you??

Ni adalah tagline kegemaran Aiman sekarang.

Mama!! Wheeere aaaaare yoooooouuuu???

Asal aku hilang sekejap dari pandangan dia, mesti dia akan jeritkan soalan tu. Selagi aku tak jawab, selagi tu dia ulang. It quite surprised me masa first time aku dengar dia cakap tu. Aku tergelak, dan rasa gembira melihat perkembangan dia. Aiman sudah semakin pintar berbahasa dan diction pun semakin jelas. Ayat Bahasa Melayu pun dah makin teratur. Dah hampir 3 tahun kan umurnya. Hmm cepat betul masa berlalu.

Bila aku suruh dia cari mainan adik dia yang hilang, dia cakap “Green triangle, wheeere aaaare yooooouuu???“. Hmm..

Masa Aiman demam hari tu, aku saja-saja tanya dia. “Aiman nak balik Kota Bharu tak? Jumpa Siti dengan Sidi, Mayot, Papa Jam. Boleh tengok fish.” Spontan dia jawab, “Of course not!” Aku tergelak ok dengan jawapan tu. Very spontaneous! Mana la pulak dia belajar cakap macam tu. Aku pun tak guna frasa tu kat rumah. Hahaha!!

Rupanya dia belajar dari kartun ‘Tricky Tracks’ di BabyTv. Berbaloi la Papa dia dok bayar RM5 tiap-tiap bulan kat Astro tu. Kecil-kecil dulu tengok gambar je, besar-besar ni dah mula tangkap phrases dan dapat berbahasa Inggeris dengan fasih dengan menggunakan accent yang betul. Sebab tu la aku tak kisah pasang BabyTv tu sepanjang hari. Bukannya dia tengok sepanjang masa pun, tapi bila dia tengok, ada la yang masuk dalam kepala dia. Bila hampir sampai waktu solat, aku tukar ke Astro Oasis sebab waktu macam tu akan ada Asma’ul Husna, zikir munajat dan bacaan Al-Qur’an. Alhamdulillah Aiman belajar jugak zikir-zikir dan doa-doa dari saluran tu.

Hari ni baru aku perasan yang dia belajar tanya “where are you” tu pun dari kartun ‘Kenny and Goorie’ di BabyTV juga. Yang paling aku seronok adalah, dia tahu bila nak guna ayat-ayat tu sume, menunjukkan yang dia faham fungsi ayat tu.

The wonders of a child’s mind!

Tapi bila aku bawak muqaddam nak suruh dia duduk mengaji, dia main lari-lari pulak. Mujur ada Ipad apps yang ajar baca huruf berbaris tu, dan dia nak belajar dari app tu. Kalau tidak, susah jugak aku nak ajar dia. Boys, they just won’t stay put! Jadi, bergantung pada kreativiti aku la nak ajar dia.

Semalam, tiba-tiba dia hilang. Entah duduk kat mana senyap je tu. Cari punya cari, jumpa dia. Tengah khusyuk main gunting kertas aku yang dah tumpul, sibuk menggunting gambar Dumbo the Elephant. Alamak! Habis la buku cerita tu! Aku panggil dia. Dia punya terkejut, terus bangun dan hulur gunting tu kat aku. Takut aku marah la tu. Hmm time for art class nampaknya. Ok nanti mama free kita buat collage ye.

Antara aktiviti Aiman sehari-hari selain main Ipad dan membaca adalah bermain toy blocks. Mula-mula beli dulu, dia cuma curah habis blocks tu pastu tinggal. Hasil bimbingan Papanya, sekarang dah pandai bina macam-macam. Malam ni, Aiman bina keretapi lengkap dengan treknya sekali. Bongkah kuning dan merah yang bersusun tu lah keretapinya. Kadang-kadang dia bina trek lumba untuk kereta-kereta mainan dia.

 

Main toy blocks

Main toy blocks

Alhamdulillah sejak aku freak out aritu, bila dia sembuh dari demam, terus selera makan dia bertambah-tambah. Setiap hari makan je kerja. Alhamdulillah aku bersyukur dengan perkembangan tu. I hope I will always remember not to freak out anymore..hehehe.

Esok balik Kota Bharu mesti Siti gembira Aiman dah tembam semula. Aiman pun seronok dah nak balik ‘Bawu” (Kota Bharu). Sepanjang hari ni asyik dok tanya mana Aqim, Ajam, Yok, Siti, Sidi. Habis semua dia sebut. Teringat la tu. Kesian Siti dengan Sidi, Yok, Ajam dan Aqim pun tengah rindu kat Aiman dan Irfan jugak. Sejak minggu lepas lagi dah siapkan bilik tunggu kita balik Bawu. Esok lepas kerja kita balik ye. Tapi Aqim takde la, Aqim kat Mesir.

Wallahu A’lam~

 

Irfan, Ezenide dan Bubur Nasi

Banyak cerita nak tulis dalam blog ni. Tapi kebanyakannya isu yang agak serius, jadi kena buat research dulu betul-betul sebelum membentangkan teori dan fakta. Silap cakap kang jadi misleading pulak. Bila dah banyak benda dalam kepala ni, nak tulis topik-topik yang santai macam ni pun jadi malas. Tambahan pulak memang agak busy kebelakangan ni.

Dalam entri yang lepas, aku ada sebut pasal Ezenide, iaitu ubat yang Dr Syed bagi untuk eczema Irfan tu kan. Ia bukan steroid-based tapi tetap ada hint of steroid jugak. Out of curiousity, aku pun cuba la sapu kat Irfan. Sekali je pun sapu, lepas balik klinik tu. Lepas tu ubat tu missing in action jap. So aku tak sapu la untuk beberapa hari. Not surprising though, eczema tu beransur hilang. Yang penuh kat belakang badan Irfan dah makin takde. Kulit dia dah hampir licin. Tapi aku takde la rasa ia sebab sapu steroid. Aku rasa, simply sebab memang dia dah makin ok. Bila Irfan mandi swimming pool kat PD tu, naik balik atas belakang dia. So obviously memang steroid ni hanya sembunyikan masalah tu, bukan menyembuhkan. Ini adalah fakta yang aku memang dah tahu. Tapi aku saja cuba sebab nak tengok sendiri apa yang steroid ni buat. Pendek katanya, eczema ni sama je macam alergi dan asma. You can stop the symptoms for a while and avoid everything that causes it, but you cannot heal it. Oleh itu, case resolved.

Tutup cerita pasal ekzema, bukak cerita lain pulak.

Aktiviti yang menyeronokkan yang aku buat bersama anak-anak di rumah sejak pulang dari PD adalah..jeng jeng jeng..

IMG_3033

Bubur nasi dengan ayam dan lobak merah!

Setelah memberi puri brokoli pada Irfan, aku ada buat puri betik yang pakcik sebelah rumah kasi. Tapi tengok-tengok Irfan batuk dan selsema pulak masa tu. Tak berani la pulak nak bagi sebab kadang-kadang makan betik boleh buat sakit tekak.

Lepas tu, rasa malas pulak nak buat puri ni. Penat woo nak menapis seme yang dah blend tu. Nak guna 4-day-wait rule pun malas jugak. Antaranya sebab aku rasa macam tak berapa praktikal nak tunggu 4 hari, sebab mengikut logik fikiran aku, kalau setakat nak perkenal sayur dan buah tu, mana ada tindakbalas alergi kan. Tak tahu la orang lain tapi tu teori yang aku guna pakai mengikut pengalaman keluarga dan logik akal aku la. Alhamdulillah anak-anak aku pun takde masalah. Cuma tentunya aku elakkan telur dulu awal-awal ni.

Oleh kerana minggu ni baru rasa rajin, maka baru minggu ni la Irfan dapat makan lagi. Kali ni Mama buatkan bubur nasi dengan lauk ayam dan lobak merah. Basuh beras, letak ayam yang dah dipotong kecil dan lobak merah yang diparut, dan masak dengan rice cooker. Senang! Macam aku bagi Aiman makan dulu.

Bila dah masak, tunggu sejuk sikit, aku blend (Ya Allah, berilah pahala berganda kepada hambaMu yang hadiahkan blender ni pada perkahwinan aku dulu..Amin~). Dulu masa aku bagi Aiman makan di usia 6 bulan, aku tak blend pun. Sebab aku terlupa dan aku tengok dia makan pun rilek je. Tapi dengan Irfan ni, aku dah ingat dan Irfan agak kurang mahir menelan lagi berbanding abangnya pada usia ini. Jadi, aku tak nak ambil risiko. Maka inilah hasilnya..nampak rupa macam Cerelac!

Setelah dikisar

Setelah dikisar

Aku masak 1 pot kecil beras je. Tapi nampak macam banyak pulak! Rasa-rasa untuk Aiman dulu pun aku masak 1 pot jugak. Tapi tak banyak macam tu. Oleh kerana dah banyak, aku pun masukkan dalam bekas-bekas kecil dan simpan dalam freezer. Simpan portion kecil je dalam peti sejuk di bahagian bawah untuk minggu ni.

Irfan pun dah tak sabar ni..

Lambatnya Mama nih!

Sedapnya!!!

Sedapnya!!!

Rancak dia makan. Habis satu senduk nasi yang aku bubuh untuk dia. Irfan ni bagi apa saja semua dia akan makan sampai habis. Alhamdulillah.. tiada pembaziran~

Aku bagi dia minum air guna picagari yang guna untuk makan ubat tu. Kalau pakai sudu nanti tumpah-tumpah dan tak masuk mulut. Baik guna picagari lebih efektif.

Bila dah kenyang, Irfan pun suka hati.. Jambul yang tadinya tegak dah turun setelah kekenyangan..

Yeay dah kenyang!

Yeay dah kenyang!

Alhamdulillah..sekianlah dulu kisah Adel Irfan~