Irfan dan Roseola..

Kasihan anakku ini..

IMG_3021

Irfan demam sejak Khamis lepas. Tiba-tiba je demam. Alhamdulillah takde runny nose ataupun batuk. Suhu badan Irfan pun tak la tinggi sangat macam Aiman hari tu. Kadang-kadang suhu naik, kadang-kadang turun balik. Bila suhu badan dia naik, aku tanggalkan baju dan seluar. Biar dia bercawat je. Pastu lapkan badan dengan tuala basah. Lepas lap, tuala tu aku letakkan di kepala. Memang bahaya kalau suhu panas tu naik ke kepala. Terutamanya bagi bayi.

Seboleh-bolehnya aku elak dari memberi Irfan makan panadol. Well, kita semua tahu kan, panadol bukan untuk dimakan macam gula-gula. Makan bila betul-betul perlu sahaja. Baby macam Irfan ni lagi la, sistem-sistem dalam badan dia dan otak dia sedang berkembang pesat. Jadi, kita tak nak la beri pencemaran bahan kimia dan toksik dalam badan dia di usia semuda ini. Kalau badan dah panas sangat-sangat (39 deg C ke atas), baru aku akan bagi panadol. Sebab bila dah panas macam tu, sangat bahaya.

Demam ni sebenarnya bukanlah satu benda yang tak bagus. Demam menunjukkan badan kita diceroboh oleh bakteria atau virus tertentu. Oleh itu, badan kita akan bertindakbalas untuk melawan penceroboh berkenaan. Dalam tempoh ‘peperangan’ ini, suhu badan kita akan meningkat. The good thing is, bila dah sembuh, badan kita menjadi lebih kuat. Sebab tu, kalau bawa anak pergi jumpa doktor pun, doktor bagi panadol je, pastu pesan suruh minum air dan rehat banyak-banyak. Takde ubat tertentu. So solution untuk demam adalah, let the fever run its course. Pastikan anak kita well-hydrated and well-rested.

Credit to firstaid.webmd.com

Credit to firstaid.webmd.com

OK so apa cerita roseola pulak ni?

Setelah 3 hari demam, alhamdulillah semalam demam Irfan dah surut. Badan dah tak panas. Tapi tak tahu la kenapa pulak malam tadi Irfan asyik terjaga dari tidur dan menangis macam x selesa. Golek kanan, golek kiri. Kena pujuk baru senyap. Pastu pagi ni, bila dia bangun, naik rash pulak kat badan dia! Bintik-bintik penuh di muka dan leher! Aduuu apa pulak ni?

Aku ambil gambar dia dan tweet pada Papanya sambil aku sendiri cuba mencari jawapan. Nampak macam measles tapi bukan measles. Akhirnya dah buntu, aku pun buat appointment dengan Dr Syed. Syukur lah sebelum aku sempat keluar rumah, Papa Irfan tweet balik cakap itu adalah Roseola.

Also known as Sixth Disease, Roseola adalah viral fever that is very common in babies and kids aged 6 months to 2 years old. Ia menghasilkan lifelong immunity bagi sesiapa yang pernah terkena demam ini. Antara simptomnya adalah demam selama 3-5 hari, setelah kebah, naik pula ruam (rash) di muka, leher, dan bahagian lain. Tapi ruam tu cuma untuk beberapa jam atau beberapa hari sahaja. Yang penting, ruam itu tidak gatal. Cuma pesakit akan keletihan dan monyok je, macam Irfan sekarang. Senyum kat mama pun tak nak. Cuma senyum bila nampak Henry dalam BabyTv je. 😛

Kalau nak tahu lanjut pasal Roseola boleh tengok sini: Roseola

Semoga Irfan cepat sembuh dan bertambah kuat ye. Amin~

 

Abang Aiman ceria.. Irfan monyok.. maklum la demam..

Abang Aiman ceria.. Irfan monyok.. maklum la demam..

 

Tuan Haji Soleh, Tuan Haji Hakeem dan Tuan Haji Irfan memakai kopiah pemberian Kholah

Tuan Haji Soleh, Tuan Haji Hakeem dan Tuan Haji Irfan memakai kopiah pemberian Kholah

2 thoughts on “Irfan dan Roseola..

  1. Alhamdulillah badan dah xpanas.. Rash je belum hilang lg. alhamdulillah sejak semalam he is already back to his old self. Dah sehat la tu kan. Lega rasanya~

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>